ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΟΜΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙ ΓΟΝΙΚΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ & ΔΩΡΕΩΝ
Να διευκρινιστεί με ποιες αντικειμενικές αξίες θα φορολογηθούν οι νέες γονικές παροχές!
Κατατέθηκε σήμερα το πρωί στη Βουλή, στο νομοσχέδιο «Προστασία δασών και δασικών εκτάσεων του Νομού Αττικής, σύσταση ειδικής γραμματείας Περιβάλλοντος και λοιπές διατάξεις» τροπολογία με το εξής περιεχόμενο:
«Σε κτήσεις περιουσίας αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννιέται από 8.1.2010, ο υπολογισμός του φόρου που αναλογεί θεωρείται προσωρινός. Ο οριστικός υπολογισμός του φόρου αυτού διενεργείται μετά την 1η Μαΐου 2010 με τις διατάξεις που ισχύουν κατά την ημερομηνία αυτή. Μετά τον υπολογισμό αυτό, ενεργείται νέα εκκαθάριση του φόρου και βεβαίωση ή έκπτωση του επιπλέον ή επί έλαττον φόρου που αναλογεί κατά περίπτωση.»
Σχετικά με την τροπολογία αυτή από την ΠΟΜΙΔΑ ανακοινώνονται τα εξής.
Αν η αιφνιδιαστική κατάθεση της τροπολογίας αυτής αφορούσε το «μπλοκάρισμα» δικαιοπραξιών κερδοσκοπικού χαρακτήρα και είχε ως στόχο του τη διαφύλαξη δικαιολογημένου δημόσιου συμφέροντος από κακόβουλους συναλλασσόμενους, θα ήταν απόλυτα επιβεβλημένη η εξεζητημένη αυτή μεθόδευση.
Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση το αιφνιδιαστικό δικαιοπρακτικό «μπλοκάρισμα» γονιών που θέλουν να μεταβιβάσουν περιουσιακά στοιχεία τους στα παιδιά τους, με βάση ισχύουσες ευνοϊκές φορολογικές διατάξεις, είναι απόλυτα αψυχολόγητο και ατυχές και δεν δικαιολογείται από τις αυξημένες ταμειακές ανάγκες του κράτους, ούτε στέκει στη συνείδηση της κοινής γνώμης, για πολλούς και σοβαρότατους λόγους:
Πρώτον γιατί η επαναφορά του φόρου γονικής παροχής είναι πλήγμα κατά της οικογένειας, με αμφίβολο συνταγματικό χαρακτήρα, αφού σύμφωνα με το Σύνταγμα (άρθρο 21), η οικογένεια και ο γάμος τελούν υπό την προστασία του κράτους.
Δεύτερον γιατί η τροπολογία αυτή δεν είναι σύμφωνη με το άρθρο 78 του Συντάγματος το οποίο και ειδικό νόμο απαιτεί για κάθε επιβολή φόρου, αλλά και απαγορεύει την «αναδρομικότητα» της ισχύος του, έστω και έμμεση, όπως στην προκειμένη περίπτωση.
Τρίτον γιατί δεν μπορεί ο πολίτης να καλείται να υποβάλει δήλωση φόρου γονικής παροχής με όρους «ανοικτής επιταγής», δηλαδή με πλήρη αβεβαιότητα ως προς ουσιώδη στοιχεία προσδιορισμού της φορολογικής του υποχρέωσης, όπως:
* Το ύψος του αφορολόγητου ορίου, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για πρώτη κατοικία,
* Το φορολογικό συντελεστή, βάσει του οποίου θα φορολογηθεί,
* Την φορολογική βάση (αντικειμενική αξία) επί της οποίας θα επιβληθεί ο φόρος. Όπως είναι διατυπωμένη η διάταξη, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να υπολογιστεί ο φόρος βάσει των αυξημένων αντικειμενικών αξιών, που πιθανότατα θα ισχύουν μετά την 1.5.2010.
Τέταρτον γιατί η όλη μεθόδευση αντίκειται στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού για μη αιφνιδιασμό των πολιτών, και για ουσιαστικό κοινωνικό διάλογο πριν από τη λήψη οποιουδήποτε μέτρου.
Πέμπτον γιατί το αποτέλεσμα της ρύθμισης αυτής θα είναι η διακοπή των σχετικών δικαιοπραξιών, δηλαδή η αποχή των ενδιαφερομένων από τη σύνταξη συμβολαιογραφικών πράξεων γονικών παροχών, μέχρις ότου αρθεί η σχετική αβεβαιότητα. Αυτό, δηλαδή η διακοπή των δικαιοπραξιών, δεν μπορεί να είναι ένας θεμιτός στόχος σε ένα ευνομούμενο κράτος.
Έκτον γιατί, αν η κυβέρνηση είχε πρόθεση να αυξήσει σημαντικά το αφορολόγητο όριο των γονικών παροχών, θα μπορούσε να εκδώσει ανακοίνωση με ένδειξη του σχετικού ποσού, ώστε να οι ενδιαφερόμενοι να μην ανησυχούν, και να μην σπεύδουν στα συμβολαιογραφεία, και όχι να καταθέσει μια τροπολογία που κάνει όλους να ανησυχούν.
Η ΠΟΜΙΔΑ έλαβε διαβεβαίωση από αρμόδια πηγή ότι δεν είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών η φορολόγηση των γονικών παροχών που θα γίνουν στο μεσοδιάστημα με τις νέες αντικειμενικές αξίες, αλλά με τις ισχύουσες την ημέρα υποβολής της δήλωσης στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Αυτό θα είναι βέβαια δεσμευτικό μόνον αν αναφερθεί ρητά στη σχετική τροπολογία.
Εν τούτοις, η ΠΟΜΙΔΑ κάνει έκκληση στον Υπουργό κ. Γ. Παπακωνσταντίνου να αποσυρθεί ολοκληρωτικά η ρύθμιση αυτή, για όλους τους παραπάνω λόγους, γιατί θα αμφισβητηθεί από όλους τους ενδιαφερόμενους και θα δημιουργήσει πλείστα όσα προβλήματα στην πράξη. Σε κάθε περίπτωση, επιμένουμε ότι ρυθμίσεις που αφορούν φορολογία κεφαλαίου είναι συνταγματικός μονόδρομος να ισχύουν από τη δημοσίευση του σχετικού νόμου και μόνον, αφού η ισχύς από την κατάθεση στη Βουλή επιτρέπεται μόνον για εισαγωγικούς ή εξαγωγικούς δασμούς ή φόρους κατανάλωσης (άρθρο 78 παρ. 3 Συντ.).
Λεπτομερής αναφορά στο θέμα θα γίνει στο 27ο Παν. Συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ που θα διεξαχθεί στις 30.1.2010, Σάββατο 10 π.μ. στον κιν/φο ΑΠΟΛΛΩΝ, Σταδίου 19, Αθήνα.