Πεδίο δραστηριοποίησης και για άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις εκτός των εταιρειών leasing, δημιουργείται για πρώτη φορά, από το νέο σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου μέσω sale and leaseback. Εν τούτοις, η αγορά leasing, τελεί εν αναμ
Ιδιωτικες εταιρείες θα μπορούν να συνάπτουν συμβάσεις leaseback για την αξιοποίηση δημόσιων ακινήτων – Πιο ανταγωνιστικές γίνονται οι ΑΕΕΑΠ Της Θεοδωρας Λιακοπουλου (Από την εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ φύλλο 27-5-2007)
Πεδίο δραστηριοποίησης και για άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις εκτός των εταιρειών leasing, δημιουργείται για πρώτη φορά, από το νέο σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου μέσω sale and leaseback. Εν τούτοις, η αγορά leasing, τελεί εν αναμονή για την τελική μορφή που θα έχει ο υπό ψήφιση νόμος, η οποία και θα προσδιορίσει το πεδίο δράσης για τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης ως προς τις συμβάσεις sale and leaseback επί των ακινήτων του Δημοσίου.
Αναλυτικότερα, στελέχη της αγοράς leasing αναφέρουν ότι για πρώτη φορά οι ιδιωτικές εταιρείες όπως κατασκευαστικές, εταιρείες real estate ή εταιρείες properties όπως φυσικά και οι τράπεζες μπορούν να διεισδύσουν στο leasing και να καρπωθούν τα φορολογικά οφέλη που αυτό προσφέρει. Αν και έτσι εντείνεται ο ανταγωνισμός για τις εταιρείες leasing και από τρίτους, ωστόσο, στελέχη του κλάδου, αναφέρουν ότι είναι μία εξέλιξη που εντάσσεται στο πλαίσιο της ελεύθερης αγοράς.
Στελεχη της αγοράς του leasing συγκλίνουν στην άποψη ότι το νομοσχέδιο για την αξιοποίηση των ακινήτων με leasing είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς ήδη εφαρμόζεται σε ανεπτυγμένες χώρες του εξωτερικού και έχει αποδώσει τόσο στο Δημόσιο όσο και στους εμπλεκόμενους φορείς. Την ερμηνεία του νέου σχεδίου νόμου αλλά και τις αλλαγές που θα επιφέρει, αναλύει στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης Εταιρειών Leasing και διευθύνων σύμβουλος της Aspis Leasing κ. Ιωάννης Κλοκίδης:
Βάσει του νέου νόμου σε συνδυασμό με τον ήδη υπάρχων νόμο 1665/87, το Δημόσιο και μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης μπoρούν να υπογράψουν μια κλασική σύμβαση Sale and lease back, όπου το Δημόσιο θα είναι ο πωλητής και η εταιρεία leasing ο αγοραστής. Ακολουθεί η ταυτόχρονη σύμβαση Χρηματοδοτικής μίσθωσης μεταξύ της εταιρείας leasing (εκμισθωτής) και του Δημοσίου (μισθωτής). Η διάρκεια της σύμβασης μπορεί να είναι από 10 μέχρι 99 χρόνια, ενώ στο διάστημα αυτό ο μισθωτής μπορεί να υπoμισθώνει το ακίνητο. Ομως, η εταιρεία leasing δεν μπορεί να μισθώσει ακίνητο του Δημοσίου και να το μισθώσει πάλι πίσω είτε στο Δημόσιο είτε σε τρίτον και αυτό διότι βάσει του 1665/87 δεν έχει την κατοχή του ακινήτου αλλά την κυριότητα.
Επίσης, βάσει του άρθρου 16 του σχεδίου νόμου, μπορεί να δοθεί η ερμηνεία ότι το Δημόσιο θα μπορεί να υπογράψει μία σύμβαση χρηματοδοτικής μίσθωσης με εταιρεία leasing και για ακίνητα που δεν του ανήκουν, στα οποία για παράδειγμα θέλει να στεγαστεί. Σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί να συμφωνήσει με τον ιδιοκτήτη του ακινήτου για το οποίο ενδιαφέρεται και με τη διαμεσολάβηση της εταιρείας leasing να υπογραφεί η σχετική σύμβαση και να μεταστεγαστεί. Ετσι, ενεργοποιείται ο από δεκαετίας ανενεργός νόμος 2469/97 που επιτρέπει στο Δημόσιο τη σύναψη συμβάσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης.
«Από ό,τι αντιλαμβανόμαστε οι εταιρείες leasing με το σχέδιο αυτού του νόμου, μπορούν να συνάπτουν με το Δημόσιο συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης των ακινήτων του για λογαριασμό τους και όχι για λογαριασμό κάποιου δυνητικού πελάτη τους, ο οποίος επιθυμεί να αντλήσει κεφάλαια για μία τέτοια συνδιαλλαγή», εξηγεί ο κ. Κλοκίδης.
Στις ασάφειες που παρουσιάζει το νέο σχέδιο νόμου αναφέρεται ο κ. Γιώργος Θεοδωρής Διευθύνων Σύμβουλος της Εμπορικής Leasing.
«Στο παρόν προσχέδιο νόμου διαπιστώθηκαν κάποιες νομοτεχνικές ατέλειες, οι οποίες σε συνεργασία με την ΚΕΔ (Κτηματική Εταιρεία Δημοσίου) εκτιμούμε ότι θα έχουν τακτοποιηθεί στην τελική μορφή του νόμου. Επίσης, αναμένουμε την εφαρμογή αυτού του νόμου να συνδυαστεί και με τα ΣΔΙΤ, προς όφελος τόσο των ιδιωτών όσο και των εταιρειών leasing».